Sociale Kaart, Steunpunt Putven, Goirle

pmt

PMT (Psycho Motorische Therapie)

 

 

 

Wat is Psychomotorische Therapie?

--------------------------------------------------------------------------------

 

PMT staat voor Psychomotorische Therapie. Binnen de therapie wordt er vooral gebruik gemaakt van het middel bewegen. Bewegen is het meest primaire gedrag van een kind. Als een kind ter wereld komt is het eerste gedrag niet praten of spelen maar bovenal bewegen. Ieder kind leert al bewegend zichzelf kennen en de wereld ontdekken. Het bewegen dient als fundamentele basis voor de verdere ontwikkeling. In elke ontwikkelingsfase wordt er teruggegrepen op eerdere bewegingservaringen om problemen van dat moment het hoofd te bieden.

 

Door het bewegend ervaren van het kleine kind worden de ervaringen als concepten opgeslagen en bepalen mede het gedrag. De therapeut creëert specifieke bewegingssituaties waarbij hij gebruik maakt van rimte, klank vorm, bewegen en taal. Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt om stoornissen en belemmeringen te verminderen of op te heffen.

 


Visie


Gedrag is opgebouwd uit een aantal componenten die elkaar onderling beïnvloeden. Deze gedragscomponenten zijn wel te onderscheiden maar nooit te scheiden. Het gedrag van de cliënt wordt eveneens beïnvloed door zijn aanleg, voorgeschiedenis en huidige leefomgeving.

 

Er is dus sprake van een complex samenspel.

Een stoornis in de aanleg, voorgeschiedenis of een verstoring in de huidige leefomgeving kunnen hun weerslag hebben op het gedrag van de cliënt. Dit kan leiden tot een disharmonische persoonsontwikkeling. Vanuit deze visie wordt het bewegen, de motoriek, opgevat als zijnde één component van het gedrag.

Het gedrag wordt op verschillende aspecten geanalyseerd, namelijk:

  • sensorisch
  • motorisch
  • emotioneel
  • sociaal
  • cognitief

Van al deze aspecten worden de sterke en zwakke kenmerken beschreven. (Sterkte/zwakte analyse) Vervolgens wordt het gedrag bekeken in het licht van alle gegevens over de aanleg, voorgeschiedenis en de huidige leefomgeving van de cliënt. Zodoende krijgt het gedrag een bepaalde betekenis en ontstaat er inzicht in het ontstaan, de aard en de ernst van de problematiek. Vanuit deze analyse kan de therapeut zien wat het kind nodig heeft en/of PMT geïndiceerd is.


Doelgroep


PMT is geindiceerd voor alle kinderen en jeugdigen die op het gebied van het sociaal en/of emotioneel functioneren problemen ondervinden. Een aantal kenmerken:

  • moeilijk contact maken en/of onderhouden met volwassenen of andere kinderen
  • agressief of sterk teruggetrokken gedrag
  • aandachts- en motivatieproblemen
  • faalangst
  • gespannenheid
  • negatief zelfbeeld
  • eet- en/of slaapproblemen

Een specifieke doelgroep is kinderen met onplezierige en/of traumatische lichamelijke ervaringen, zoals medische ingrepen, lichamelijke aandoeningen (astma, allergieën), handicaps, lichamelijk geweld en seksueel misbruik.

Binnen de praktijk worden ook kinderen/ jongeren met verstandelijke beperking en of psychiatrische problematiek behandeld.

 

 

Doelstelling:

Het doel van PMT is een bijdrage te leveren aan het verminderen of verdwijnen van de psychische klachten. In de behandeling worden verbanden gelegd tussen het lichamelijk bewegen (“ Motorisch ”) en de gedachten of gevoelens hierbij ( “Psyche”). Tevens is het mogelijk om lichamelijke klachten die sterk onder invloed staan van psychische factoren met PMT te behandelen. Het gaat er daarbij om het totale welbevinden te verbeteren.


SOORT HULP DIE DE INSTELLING KAN GEVEN

''Je zou kunnen zeggen dat wij actief zijn in het primaire proces
We voeren behandelingen uit en geven advies aan ouders en
groepsleiding.Tezamen met de gedragsdeskundige overleggen we de
behandelingsdoelen.
Zoals een fysiotherapeut als uitvoerder van de behandeling zijn
verantwoordelijkheden kent zo kennen wij onze verantwoordelijkheden op
het gebied van de behandeling van gedrag.gelijk aan die van een
psychotherapeut, emdr, systeemtherapeut, speltherapeut enz.''

Modules en Trainingen

Op het terrein van de geestelijke gezondheidszorg en de hulpverlening is de laatste jaren een grote vraag ontstaan naar richtlijnen, protocollen, modules en trainingen voor specifieke doelgroepen. Langdurige vormen van therapie, waarbij werkwijze en doelstellingen niet geëxpliceerd worden, zijn uit de tijd. Efficiëntie, transparantie en doelgerichtheid zijn begrippen die het huidige hulpverleningsklimaat domineren. Vervolgens sommigen leidt dat tot verschraling van het aanbod en een onpersoonlijke benaderingswijze. Ons aanbod en uitvoering van trainingen bewijst het tegendeel!

 

Weerbaarheidstraining

Het onderwerp, sociale weerbaarheid van kinderen, is erg actueel. De afgelopen jaren heeft de pers regelmatig aandacht besteed aan pesten, kindermishandeling en kindermisbruik. Professionals op het gebied van opvoeding en hulpverlening zien steeds meer het nut en de noodzaak om aandacht te schenken aan nare ervaringen en trauma's die kinderen soms al op jonge leeftijd meemaken. Dat is een waardevolle zaak.

Onze training richt zich op belangrijke kernthema's voor de ontwikkeling van kinderen. Daarbij is een goede balans gevonden tussen kunnen vertrouwen op jezelf en het afstemmen van je gedrag en gevoel met de omgeving. Oftewel: ik-ontwikkeling en ik-versterking staan centraal. Daarbij wordt gebruikgemaakt van spel en beweging, maar ook van tekeningen, verbeelding en het verwoorden van eigen ervaringen. Niet alleen de inhoud is de moeite waard, ook de vorm is zeer aantrekkelijk.

Document: weerbaarheidstraining.pdf

Cliënten met een verstandelijke beperking

De praktijk heeft veel ervaring in therapie geven aan cliënten met een verstandelijke beperking. Naast de verstandelijke beperking kan er sprake zijn van:

  • gedragsproblemen
  • sociaal-emotionele problemen
  • psychiatrische problemen
  • psychiatrische problemen
  • opvoedingsproblemen
  • motorische en sensorische problemen

Document: verstandelijke beperking.pdf

Seksueel misbruik

Seksueel misbruikte kinderen voelen zich alleen, in de steek gelaten, schuldig, beschadigt, bang. Het kind heeft het gevoel de enige te zijn die zoiets overkomen is. Erover praten met vriendjes of vriendinnetjes gaat niet, want die hebben het niet zelf meegemaakt. Ouders schrikken soms iedere keer opnieuw als het kind erover begint, ze gaan huilen of hebben geen tijd om te luisteren.

In de verwerkingsgroep staat samen praten, tekenen, spelen, toneel spelen en bewegen over wat er gebeurd is centraal. In een ontspannen sfeer. Samen met kinderen die hetzelfde hebben meegemaakt, is praten, spelen en werken makkelijker. Er wordt niet om het misbruik heen gedraaid (goede therapie is 'abuse-focusd' therapie); het wordt door de therapeuten vanaf de eerste sessie aan de orde gesteld.

Het verwerken in een groep is vaak makkelijker dan in een individuele therapie; de kinderen hebben steun aan elkaar. Omdat ze samen zijn, kunnen ze de tijd nemen om weer te gaan vertrouwen op de volwassenen.

BEPERKINGEN VAN DE INSTELLING

 

Een beperking kan zijn, als een cliënt niet goed wil meehelpen tijdens de sessies.

 

ORGANIGRAM:

 

 Voor een vollgedige afbeelding van het organigram van de Bodde, verwijs ik u naar de pagina: Afbeeldingen

 

MET WELKE INSTELLING WERKT DEZE SAMEN

 

-                     Brabantzorg

-                     Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant

-                     MEE Zuidoost Brabant

-                     Nederlandse vereniging voor Psychomotorische Kindertherapie

-                     Stichting Oro

-                     Sociale Verzekeringsbank

-                     William Schrikker Groep

-                     Z-care

-                     Prisma: www.prismanet.nl

 

FUNCTIE SAMENWERKING

 

Cliënten leren hun eigen IK te ontdekken

 

Bronnen:

 

www.pm-therapie.nl

Ook heb ik contact opgenomen met de desbetreffende contactpersoon van deze website.
Hij heeft mij een e-mail teruggestuurd met een hoop informatie erin, deze heb ik in de site verwerkt.