De bodde
Onze naam, die we sinds augustus 2007 dragen, staat voor wie we zijn en hoe we willen werken met onze leerlingen: Betrokken, Ontwikkelings- en Doelgericht, strevend naar een passende Deelname aan de maatschappij en gericht op het versterken van een positief gevoel van Eigenwaarde.
De Bodde is een onderwijsinstelling die zich richt op leerlingen met primair een verstandelijke beperking in de leeftijd van 4 tot 20 jaar. De Bodde behoort tot de scholen van de Stichting Speciaal Onderwijs Tilburg (SSOT) en maakt onderdeel uit van het Regionaal Expertisecentrum REC Midden-Brabant. De Bodde stelt zich ten doel leerlingen met een verstandelijke beperking door middel van onderwijs zodanig te ondersteunen dat zij een zo optimaal mogelijke ontplooiing en een zo groot mogelijke zelfstandigheid bereiken. Wij richten ons op het veelzijdig ontwikkelen van de mogelijkheden van elke leerling persoonlijk en passen het onderwijs daar zo goed mogelijk op aan (onderwijs op maat).
Visie
De volgende uitspraken vanuit het team zijn momenteel richtinggevend voor de wijze waarop De Bodde de centrale doelstelling tracht te realiseren.
Visie op leerlingen en de rol van de school
Wij typeren een goede school als een school die onderwijs verzorgt, gericht op het behalen van optimale leerresultaten van de afzonderlijke leerlingen, rekening houdend met hun individuele mogelijkheden. Wij stemmen ons onderwijs dan ook zo veel mogelijk af op de kenmerken van de leerlingen die onze school bezoeken.
Leerstofaanbod
Op De Bodde is sprake van een breed leerstofaanbod, afgestemd op de individuele leerling. Het leerstofaanbod is thematischcursorisch georganiseerd en vertoont een doorgaande lijn door de gehele school. De leerlijnen, die dekkend zijn voor de kerndoelen ZML, vormen daarbij het uitgangspunt. Tevens worden de leerlijnen gebruikt voor planning, registratie en verwachtingen t.a.v. te behalen doelen voor de individuele leerling, zodat voor iedere leerling wordt gestreefd naar maximale leeropbrengsten. Door middel van deze resultaatgerichte werkwijze wordt de leerling voorbereid op de toekomstige leef- en werksituatie.
Tijd
Het schoolbeleid draagt eraan bij dat de onderwijstijd effectief wordt ingezet en wordt afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. Teamleden zorgen ervoor dat de geplande tijd ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt.
Onderwijsleerproces
Het onderwijsleerproces op De Bodde bereidt leerlingen voor op een volwaardige plaats in de maatschappij uitgaande van de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van de individuele leerling. Door het bieden van ondersteuning en uitdaging binnen het onderwijsleerproces vergroten we het zelfvertrouwen van de individuele leerling. Het onderwijsleerproces bestaat uit het ontwikkelen van cognitieve, sociale en praktische kennis, attituden en vaardigheden. We maken dit mogelijk door een duidelijke, gestructureerde, uitdagende leeromgeving waarin leerlingen leren zo zelfstandig mogelijk problemen op te lossen. We zetten functionele en uitnodigende leer- en hulpmiddelen in om het leerproces te ondersteunen. De leerkracht registreert, controleert en evalueert de ontwikkelingen van de individuele leerling.
Schoolklimaat
Het schoolklimaat is een aangename, uitdagende, motiverende en stimulerende werkomgeving, waarin teamleden en leerlingen op een positieve manier met elkaar omgaan. Het schoolklimaat bevordert en stimuleert de betrokkenheid van ouders. De Bodde zorgt voor veiligheid, geborgenheid, rust en structuur. Dit realiseren we door duidelijke schoolregels en een professioneel en collegiaal werkklimaat.
De doelstelling van De Bodde is leerlingen met een verstandelijke beperking door middel van onderwijs zodanig te ondersteunen dat zij een zo optimaal mogelijke ontplooiing en een zo groot mogelijke zelfstandigheid bereiken. De scholen richten zich op het (veelzijdig) ontwikkelen van de mogelijkheden van elke leerling. Het streefdoel is de leerlingen zodanig toe te rusten dat ze bij het verlaten van de school zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen en werken en dat zij een zinvolle invulling kunnen geven aan hun vrije tijd.
De kerndoelen van het zmlk vormen de ingrediënten van het onderwijsprogramma. Bij de kerndoelen wordt onderscheid gemaakt in leergebied overstijgende doelen en leergebied specifieke doelen. De leergebied overstijgende doelen zijn: functie ontwikkeling, spelontwikkeling, zelfbeeld, sociaal gedrag, werkhouding, aanpakgedrag, omgaan met media. De leergebieden zijn: taal, rekenen, oriëntatie op mens en wereld, techniek, lichamelijke opvoeding en kunstzinnige oriëntatie. Het onderwijs binnen De Bodde kent leeftijdsspecifieke accenten. In de leeftijd van 4 tot 8 jaar staat de ontwikkeling van spelen en werken centraal. Van 8 tot 12 jaar ligt het accent op de ontwikkeling van een breed pakket aan (schoolse) vaardigheden. Tussen 12 en 16 jaar richten we ons op een brede basisvorming en vanaf 16 jaar vormen stage en toeleiding naar arbeid de speerpunten.
Het uiteindelijke doel is om onze leerlingen op een bij hen passende volwaardige wijze deel te laten nemen aan de maatschappij. Stage vormt een wezenlijk onderdeel van het lesprogramma voor de VSO-leerlingen. Hierbij werken we met talloze bedrijven en organisaties samen. Leren op de werkplek vindt ook plaats in de Multifunctionele Accom-modatie (MFA) die dicht bij onze school gebouwd gaat worden. Zo’n MFA lijkt een prima locatie om het ‘zelf redzaam worden’ in de maatschappij te bevorderen. Leerlingen waaieren zichtbaar uit naar de stageplekken binnen de MFA (te denken valt aan horeca, schoonmaak, repro, kinderopvang en de basisschool die er gehuisvest is).
Doelgroep:
Kinderen die moeilijk of zeer moeilijk kunnen leren bezoeken De Bodde.
Beperkingen
De beperkingen van de bodde zijn, als er te weinig klassen-assistente zijn.
Zo kan de klas minder individuele aandacht krijgen van de leerkrachten.
Soort hulp:
Zorg en begeleiding
De school heeft de zorg en de begeleiding structureel georganiseerd. Vanuit behoeftes en mogelijkheden van de individuele leerling zorgt De Bodde voor systematische begeleiding tijdens de schoolloopbaan en bij de keuze voor werk (in vrij bedrijf, sociale werkvoorziening of in de zorg).
Samenwerking en hulpverlening
De Bodde werkt nauw samen met de volgende instanties:
- Stichting Onderwijsbegeleiding Midden-Brabant (SOM)
- Sociaal Pedagogische Dienst (voortaan MEE)
- Regionaal Opleidingscentrum Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) ROC
- Ethilon (levensbeschouwing), Cultuur in School Tilburg (CiST),
Tilburgse Dans- en Muziekschool (TDMS)
- Zorginstellingen Amarant, Prisma, OCB, Saltho en Vincentius.
We hechten er als school aan om goede relaties te onderhouden met organisaties die de zorg voor ontwik-keling van onze leerlingen met ons delen. In deze zogenoemde ketenzorg zijn instellingen als Amarant (verzorgt ook de naschoolse opvang binnen onze school), Prisma, ASVZ en OCB belangrijk voor ons, ook in het kader van de Bredeschoolontwikkeling.
Functie samenwerking:
Een aantal van onze cliënten zitten op de school, de bodde.
Organigram:
Voor een vollgedige afbeelding van het organigram van de Bodde, verwijs ik u naar de pagina: Afbeeldingen
Bronnen:
http://www.recmiddenbrabant.nl/ http://debodde.voorvertoon.nl/